Oldal kiválasztása

A spanyol kultúrához és Spanyolországhoz kötődő témákból írok nektek.

A Zara egy közismert spanyol divatmárka, az Inditex cégcdoport húzóneve. A cég növekedése egy igazi sikertörténet. Amancio Ortega az alapító már 1963-tól foglalkozott ruhákkal, és nem titkoltan nagyobb márkákat, felső kategóriás (de alta gama)  termékeket másolt le, így az egyszerűbb spanyol asszonyok is tudtak nagyon divatosan öltözködni. Az első boltot 1975-ben nyitotta meg La Corunaban Galíciában.

Aztán elindult a cég terjeszkedése (la expansión) és 88-ban már Portugáliában nyitott üzletet. Innen megállíthatatlan volt a nemzetközi fejlődése. Magyarországon 2004-ben nyílt meg az első Zara üzlet.

Ortega a 80-as években kialakította a gyorsdivat koncepcióját (moda instantanea), nem háromhavonta, hanem minden héten változtatta a Zara kollekciót. A vevői igényekre való gyors reagálás forradalmi lépésnek bizonyult. Azért nagyszerű az ötlet, mert a vásárlóknak nem kell várnia a következő szezonig (temporada), elég csak egy-két hét. Ráadásul valószínű, hogy így vásárolni is fog, mert amit lát, az talán már nem lesz elérhető a következő héten. Egyéb divatmárkák küzdenek azzal, hogy becsalogassák az embereket, hisz manapság már az emberek nem költenek annyit ruhára, ráadásul a piac is túltelített ebből a szempontból. Ide azonban a vevők sokkal többször térnek be, mint egyéb boltokba. Nagyon igyekszenek azt is figyelni, mi megy és mi nem, hogy ezzel is a vevők igényeihez igazodjanak. Ezt az is segíti, hogy a tervezők és eladók egy épületben vannak.

A technológia is segít, mert a RFID technológiának köszönhetően folyamatosan követni tudják a ruhadarabokat. Egy biztonsági chip van a ruhákban, amik rádiójelet adnak, és a raktár(almacén) így azonnal értesül az eladásokról.

Másik nagyon fontos eleme az üzletpolitikájuknak, hogy alig költenek reklámra. Csak a kirakat és a weboldal van, egyébként a szóbeszéd útján (boca a boca) való ajánlás működik. A boltok kinézete  nagyjából egységes. A fizikai jelenlétre helyezik a hangsúlyt, inkább abba fektetnek, hogy boltokat nyitnak. Ott vannak minden plázában (centro comercial) és fontosabb, központi utcákon.

Az új darabokat kreatív csapatok készítik el, nem pusztán divattervezők (disenadores). Egyébként fiatal divattervezőkkel dolgoztatnak. Ha összehasonlítjuk a többi céggel, a Zara termékeinek csak 1%-a nem kell el, míg az átlag 10%. 12 000 új ruhadarabot (prenda) terveznek évente, ami nem megy, azt bevonják és terveznek új darabot. Minden új darabot a központban megvizsgálnak, felcímkéznek, osztályoznak és kamionra raknak.

A Zara a ruházati kiskereskedelem (minorista indumentaria) egy sikeres és intelligens darabja. Azonban volt néhány eset, ami miatt kritizálták. Először is azért, hogy csak a vékony (esbelto) európai nőkre tervez, és nem igazán foglalkozik a teltebb formájú (cuerpos curvilíneos) elsősorban dél-amerikai nőkkel. Nemtetszést váltott ki az is, amikor olyan emblematikus figurákat jelenítettek meg egy-egy darabon, mint a Donald Trump kampányában használt béka vagy a a zsidó csillagra emlékeztető forma.

Ezen a linken spanyolul olvashattok cikket a cégről

Ma Ortega úr Spanyolország leggazdagabb embere és a világon is mindössze négy ember előzi meg. Mindezek ellenére nem él hivalkodó életet, inkább elrejtve a világ szeme elől visszautasít minden felkérést interjúkra. (apartado de la vista pública  rechaza todas las solicitúdes de entrevistas)

Itt olvashattok tőle két idézetet:

Mi éxito es el de todos los que colaboran y han colaborado conmigo. Un ser humano no puede ser tan inteligente, tan poderoso o tan prepotente como para hacer él solo una empresa de este calibre. Son muchos los que se han dejado la vida en la empresa. Son muchos los que han hecho realidad esta joya desde el principio hasta hoy”.  Az én sikerem mindenki sikere, aki velem dolgozik vagy dolgozott. Egy ember nem tud annyira okos, erős vagy hatalmas lenni, hogy ő maga egyedül csináljon meg egy ekkora kaliberű céget. Sokan vannak, akik az életüket tették a cégbe. Sokan vannak, azok, akik a kezdetektől máig megalkották ezt az ékszert.

“La autocomplacencia es lo peor si quieres conseguir hacer algo importante. En esta compañía nunca nos hemos confiado, ni en aquellos años en los que dábamos los primeros pasos, ni ahora que tenemos tiendas por todo el mundo. El optimismo ciego es negativo. Hay que tener siempre un afán de superación y una constante capacidad de crítica. Siempre pensé que para triunfar teníamos que poner la organización boca abajo cada día”. Ha szeretnél valami fontosat létrehozni, akkor az önelégültség a legrosszabb. Ennél a cégnél sohasem bíztuk el magunkat, sem azokban az években, amikor az első lépéseket tettük meg, sem most, amikor világszerte vannak boltjaink. A vak optimizmus nem jó. Kell, hogy ott legyen a törekvés a továbblépésre és a képesség a kritikára. Mindig is azt gondoltam, hogy a győzelemhez minden nap fel kell forgatni az egész rendszert.