Sziasztok!
Végre itt az új blogbejegyzésem, nektek, akik törekedtek a profizmusra. Célom, hogy összefoglaljak újságcikkeket és kigyűjtsek belőle hasznos szavakat és kifejezéseket. Mellette ajánlok még jó, néznivaló filmeket is. A mai cikkem a kockázatról szól, a legfrisebb hírekkel. Okosodjatok!
BUSINESS RISK
Companies increasingly find themselves in a risk strewn environment in the 21st century. Life is getting more unpredictable and the rate at which big companies are disappearing has speeded up. This environment requires resilience from companies, agile leadership and strategic adaptability. Leaders should have the guts to go upfront, analyse where threats might arise and mustn’t be over sensitive to criticism or reluctant to heed warnings.
At the top of the list there are cyber incidents and reputational damage and as we can see companies can survive these but sometimes they can be fatal. We can see the example of Facebook, which has recently experienced crisis over misused data. It has struggled to overcome concerns about privacy, fake news or political manipulation. The company may face tough times if selling personal data to advertisers will be more strictly regulated. Facebook will definitely have to improve transparency and communication.
Crisis is not always avoidable but the way companies react is crucial. Unlike facebook KFC executed a well-built up strategy. The company was forced to close hundreds of its UK companies after it had switched a delivery company, which led to poultry shortage. The company faced the issue head on and within hours of the initial problem customers knew what had gone wrong, how it was being resolved and when it would be fixed. They managed the unfolding crisis successfully, which conveyed a sense of responsibility. What’s more they applied humour and referred to themselves as a chicken restaurant without chicken and reorganized the letters from KFC to FCK. Finally their adept use of social media was a crucial point in defusing the situation.
resilience: ezzel a szóval gyakran találkozom cikkekben, mondhatnám gyakori jelzője a jó cégnek: arra a képességre utal, hogy valami elasztikus, visszaugrik eredeti formájába ill képesség arra, hogy gyorsan helyreálljunk nehézségek után.
agile: szintén divatszó. mozgékony, ügyes, fürge a jelentése, de a risk management terén használatos a változtatás gyors képességére utalva
have the guts: van bátorsága, mersze
struggle: küzd, küszködik, általában nehézségre, küzdelemre utal, mert valami nem megy
overcome: azt jelenti valamit legyőzni, pl difficulties, obstacles
head-on: közvetlenül, azonnal address the issue head-on
unfolding: kibontakozó, a fold azt jelenti összehajt, így ha elképzeljük, hogy kihajtogatjuk (unfold) a ruhát vagy az összecsukható széket képletessé válik a szó
crucial: azt jelenti kulcsfontosságú, olyan dolog amin áll vagy bukik minden
defuse: bombát hatástalanít, de persze átvitt értelemben is használatos akkor, ha elvesszük az élét a dolgoknak, így egy feszült helyzet nem „robban”
Ha még olvasnál bedölt cégekről, botrányokról ajánlom: A Carillion brit cég friss csődje
https://www.bbc.com/news/business-42925155
Az Enron története, igazán izgalmas dokumentumfilm:
https://www.youtube.com/watch?v=H2f7FunDuTU