Sziasztok!
Online vagy személyes tanulás? Kinek-kinek eltérő tapasztalata van ezekről. Egy kicsit megvizsgáltam én is ezt a kérdést.
Néhány hónapja már, hogy a világ áttért az online munkavégzésre és oktatásra. Az iskolákban minden szinten – ahol eddig a fizikális jelenlét az órákon, a bejárás alap volt (default) – meg kellett oldani egyik percről a másikba a távoktatást. Ami a cégeket illeti ott már korábban elindult a személyes részvételt igénylő tanfolyamokról az áttérés (shift) az e-learningre. Most viszont a COVID előtérbe hozta a digitális tanulást. Ennek két oka van: egyrészt több idejük is van az embereknek, akik otthon ülve keresték, keresik, hogyan tölthetnék el értelmesen az idejüket, másrészt nagyobb szükség is van az otthon tanulós módszerre, mert máshogy nem is kivitelezhető (feasible). Home has actually become the epicentre of a reskilling revolution.
A céges képzéseknél is hasonló a tapasztalat: Corporate learning providers such as LinkedIn Learning, Circus Street and Hive Learning are all reporting a spike in usage, as an overwhelming array of new business challenges puts pressure on teams to embrace remote training methods and professional development. Írja Mary Lou Costa az Embracing the reskilling revolution című cikkében.
Persze hozzám is online jelentkeztek be a tanulók, és most, hogy lassan kezd visszaállni minden a régi kerékvágásba , elgondolkodtam, hogy vajon melyik verzió is a jobb.
Több diák jelezte, hogy ő inkább maradna a digitális megoldásnál, és folytatná az órákat Skypon. Miért? Mert így időt spórol meg, ráadásul, ha kocsival jön, nem kell parkoló díjat fizetnie. Kétségtelen, hogy ez előny. A technika lustává tesz, elkényelmesít, és persze sokszor praktikusabb. De vannak korlátai.
Ha például Skypon tartunk órát, ugyan tudok szavakat írni egymás után, de hiányzik, hogy táblázatokat vázoljak fel, ahol a diák egészben látja a rendszert, nyilakkal, piros színű kiemeléssel stb., szóval ez látványosabb és könnyebben megjegyezhető, átlátható.
Egy videót közösen megnézni, hanganyagokat meghallgatni nem igazán lehet.
A legfontosabb mégis az a személyes jelenlét és kapcsolat hiánya, ami óhatatlanul kialakul tanár és diák között, és ami véleményem szerint nagyon is szükséges a tanuláshoz. Mivel van egy távolság, a másikat nem látom személyesen és ez a távolság a kapcsolatban is megmarad. Nem alakul ki olyan bensőséges viszony, barátság.
Az órák nem olyanok, amikor egy gépbe beszélek, nem jönnek át a vibeok, kevéssé ülnek a poénok, kevésbé inspiráló az egész. Nem feltétlenül látok, lát mindent és nem feltétlenül érződik a kisugárzás: igen, ez jó vagy nem, ez unalmas.
Nem is beszélve arról, hogy a technikának ki vagyunk szolgáltatva.
A gyorsan változő világban a tanulás, a reskilling, a folyamatos önfejlesztés elengedhetetlen. Ezt a cégek is felismerték, felismerik és kétségbeesetten igyekeznek biztosítani a tanulás és fejlődés lehetőségét, és kialakítani egy olyan céges kultúrát, amiben a dolgozók szabadon tanulhatnak. A Sanofi például kitűzte: a company-wide challenge to achieve one million hours’ learning by June.
Ehhez elengedhetetlen viszont a digitális megoldás, mert megoldható vele a reskilling két kihívása: az idő és a pénz. Ez a mennyiségű tanulnivaló,és a tanulás szükségességének folyamatossága szempontjából valóban ez a megoldás.
Peter Drucker famously coined the term “knowledge work” in 1959, anticipating the future demand for workers whose main capital is knowledge. Now, however, it’s no longer knowledge workers who businesses need to grow but “learning workers”. Business is moving so fast that what you study today is no longer relevant a year from now. The value of that knowledge has already deprecated. Instead, what is really valuable is a constant evolution of learning. To achieve this, companies need to facilitate learning at the speed of business, which means integrating learning objectives within the flow of work, rather than disrupting the flow of work. (Becoming a learning company byPatrick Brigger)
De eben is vannak kihívások: screen fatigue caused by an overreliance on remote training methods: vagyis a képernyő fáradtság. Másrészt ott van a motiváció fenntartása. Ahogy nehezebb tornázni egy otthoni videóra úgy nehezebb egyedül tanulni, és az oktató, jelenléte, megvilágítása, azonnali magyarázatai nagyban segítik a tanulást. Rögtön tudok kérdezni és azonnal kapok is visszajelzést. Aztán örök kérdés, hogyan tudom mérni a tanulás hatását a munkavégzésre, a businessre: Measuring the business impact of learning has long been a challenge, but the surge in uptake of remote-training methods is now arming teams with a wealth of data.
Szóval van mit mérlegelni de egy biztos: képezni és képződni elengedhetetlen: “If learning doesn’t become part of the day-to-day, rather than something you bolt on to the side, you won’t be able to survive in the next ten years.”
Demkó Andre
üzleti-nyelvi szakértő