Oldal kiválasztása

Sziasztok! Mi mással is kezdhetném az évet, mint egy ’alkoholos’ cikkel, aminek persze köze is van az angolhoz. Olvastam egy témának szentelt magazint és összegyűjtöttem nektek a legérdekesebb trendeket, sok angol kifejezéssel fűszerezve! Induljon jól az évünk!

Az alkoholos italok globális piacát tavaly 1324 milliárd dollárra értékelték és ez a tendencia nem csökken. Az alkoholfogyasztás azonban ma már nem merül ki a sima piálásban (boozing), egyre magasabb minőséget keresünk, változatos, újszerű ízeket próbálunk ki és igyekszünk okosakat mondani és hozzáértőnek (conosseur) látszani.  Egy fontos trend a sör és az égetett szeszek területén a kézműves (craft) italok.  Ez elsősorban a csökkenő minőségre válaszképpen született meg. Mit jelent ez? A kis helyi pálinkafőzők szenvedélyesen és aprólékosan elkészített ízes termékére gondolunk ilyenkor. (flavoursome drinks meticulously created by passionate, local distillers) A kézműves jelzőt azonban ma már a nagyobb termelők is használják és ez olyan elterjedt trend lett, hogy meglehetősen felhigult az eredeti jelentése. (it is such a trend that the true meaning is dilluted)

Ma már semmiből sem hagyhatjuk ki a digitális megoldásokat. Van egy Wineapp nevű cég, ami jelenleg Londonban szállít több mint 500 különféle borból igény szerint(on demand) fél órán belül a helyi raktárukból akár egy üveggel is. Ráadásul, még egy sommelierrel is lehet csevegni, aki megmondja, melyik bor illik majd a vacsorához. A cég, ami most kétszámjegyű növekedést produkál havonta (double digit growth) megragadta azt a trendet, mely szerint a bor a britek leginkább fogyasztott alkoholos itala, több mint 22 millió palackkal isznak meg hetente!

Vannak, akik azonban a fizikai jelenlétre esküsznek, ti. van egy kiskereskedelmi hálózat, amelynek növekvő számú fizikai boltjai azt mutatják, hogy bort nem lehet online kóstolni és nem lehet igazán jól szakértőkkel sem elcsevegni a megfelelő párosítástól. Itt első osztályú kiszolgálást kapnak (a white glove experience) és alkalmuk van kóstolásra is (wine tasting). Ez azért fontos, mert egy vakteszt szerint, az emberek nem azt a bort veszik le a polcról, amit egyébként a vakteszt szerint  kedvencüknek nyilvánítottak.

A bor nemcsak fogyasztásra, de befektetésre is jó. Egy felmérés szerint a jómódú családok (well-heeled families) vagyonul 10%-át gyűjthető dolgokban tartják mint például művészeti alkotások, bélyegek vagy finom borok. A bor azért lehet értékes mert minél öregebb annál keresettebb és egy bizonyos évjáratból a választék folyamatosan csökken (the pool of vintages shrink) Mi határozza meg a bor értékét? A származási terület, a termelő, pincészet népszerűsége, a borkritikusok által adott pontok, a kora és, hogy mennyire ritka.

A szőlészet és bortermelés több millió dolláros virágzó iparággá nőtte ki magát (winemaking and viticulture has become a burgeoning muillion-dollar worth industry) de a jövőt bizonytalanná teszi a klímaváltozás . ennek érdekes hozadékai vannak.

A különböző szőlőfajták különböző időszakokban érnek, de a klímaváltozás miatt, ez az érési időszak eltolódik és egyre rövidebb lesz. Így néha minden szőlőt egyszerre kell szüretelni (harvest) ehhez viszont a kistermelőknek nincs elég emberük vagy gépük, ami veszteséget jelent nekik

Másik kérdés az öntözés (irrigation) Egy olyan sivatagos területen, mint Ausztrália ez rengeteg vizet jelent, viszont az ún. dry farming csak a természetes csapadékra támaszkodik és engedi, hogy a gyökerek így mélyre menjenek, és ott keressék meg a vizet, ennek során pedig jól felszívják a föld tápanyagait (absorb nutrients) A baj csak az, hogy a tömegek igényeit kielégítő, sláger fajták nagy öntözést igényelnek (crowd pleasing, blockbuster varieties have to be irrigated to survive) Ezért jó ötlet a helyi, őshonos fajtákat ültetni, persze ezeket el is kell fogadtatni.

Végül a klímaváltozás hatása, hogy a bortermelő területek tolódnak északra, ami jó hír Angliának, mert nemcsak borfogyasztó nemzet de bortermelő nemzet is lehet belőle.

Többet olvashattok itt: https://www.raconteur.net/wine-spirits-2019

Jövő héten megosztok veletek érdekességeket két igazán brit italról: a whiskyről és a ginről!

Itt pedig megosztok veletek egy feladatot!

None could doubt that it’s a fascinating time to be working in the UK’s wine and spirits industry. Our skilled a,……… and winemakers are pushing the boundaries to bring exciting new products to market. But with every step forward, we are increasingly finding ourselves battling barriers to trade following years of Brexit uncertainty. But let’s start with the positives. It can’t have escaped many people’s b,……. that the UK is in the grip of a gin c,, ……….So much so that we’ve d,……..a phrase for it: we’re enjoying a “ginaissance”. The growing demand for gin over the last five year has e,……….. with, and greatly benefited from, the “brand Britain” effect, thanks to successful exports such as James Bond, Downton Abbey and The Crown. Sales of the quintessentially British, both at home and abroad, broke £3 billion this year. And, for the first time, the number of distilleries operating in England f, ……Scotland. Following the roaring success of gin, our talented distillers have been able to invest, grow and develop a range of new products. English and Welsh whisky is making a name for itself, as are a series of new rums. In recent months we have seen a g,……. in sales of flavoured, spiced and golden rum. Learning from the ginaissance, the rummakers are experimenting with new exciting flavours and encouraging consumers to find out more about the provenance of their products. During the last five years, the flavoured and spiced-rum category has grown from just under six million bottles in 2014 to more than ten million bottles in 2019, up almost 80 per cent. In a similar way, the English wine sector has also become a great British success story, which has far from reached its potential. h,……… from the UK’s vineyards in 2018 was enough to produce almost three times the number of bottles compared with the previous year. The record heatwave provided near-perfect grape-growing conditions and 2018 is likely to prove a i, …….as well as a bumper, year. This will be vital to maintaining the reputation of English and Welsh wine as it grows.   

Climate change has played a part in the recent successes of English wine and has led to ideal conditions to grow the same grapes used to make champagne. The lure of our chalky soils and warm southern climate j, …………..enchanted the famous French champagne houses, so much so that famous champagne houses have invested in UK k, ……….and are making their own English sparkling wine. But beyond the l, …………English wine sector, the UK wine industry is the second-largest global importer, both by volume and value, with 99 per cent of wine consumed in the UK being imported. It is now the UK’s fifth-largest food and drink export, which perhaps best explains why Brexit presents such a challenge. The wine industry is uniquely m, ………to the risks associated with a badly managed Brexit and whichever party forms the next government it must n, ………, not compound, the pressure on trading. As well as ensuring that Britain is tariff free in a post-Brexit era, cutting the UK’s punishing wine and spirits duty rates would be a great start for the next chancellor to show his support for the sector and for consumers of the UK’s favourite alcoholic drink. The UK has long been at the heart of the wine and spirits trade and is the world’s largest exporter of spirits and second-largest importer of wine. The next government must not o, ………….the industry’s value. Instead it needs to bolster its position as the global trade hub for the sector, and support further investment and growth. We could all drink to that.

overtook, vintage alleviate, notice, yield, exposed, burgeoning, distillers, coined, underestimate, surge, vineyards, boom, enchanted, coincided

(a, distillers  b, notice,  c, boom   d, coined  e, coincided   f, overlook g, surge h, yield   i, vintage  j, enchanted  k, vineyard   l, burgeoning  m, exposed   n, alleviate  o, underestimate)